استاد سید علی اصغر موسوی

استاد سید علی اصغر موسوی

انعکاس ادبیات فاخر شیعی ،نقدو تحقیق وشرح مبانی نظریه "مکتب شعر دینی درایران"
استاد سید علی اصغر موسوی

استاد سید علی اصغر موسوی

انعکاس ادبیات فاخر شیعی ،نقدو تحقیق وشرح مبانی نظریه "مکتب شعر دینی درایران"

تبت یدا ابی لهب و تب

گزارش تصویری از انفجار در حرم امام هادی (ع)



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ان الله مع الصابرین

به نام آنکه دل را صبرآموخت

 

 

وقتی بهمن ماه فرا می رسد

 

نخست سروری بی حد دلم را فرا می گیرد

 

چون ماه آزادی است ومن نیز  - ولو اندک -  در شکوفایی آن سهیم هستم . سهمی بسیار شیرین

 

برای باور های دینی ام . باورهایی که ناشی از وجدان بیدارم می باشد ، که آن را نیز از تبار

 

همیشه بیدار همیشه مظلومم به ارث برده ام .

 

.... و از سویی اندوهی شگرف دلم را می آزارد ! اندوهی که آنهم موروثی است .

 

اگر جدم حضرت موسی بن جعفر (ع) آن همه ستم را به جان نمی خرید و با سلاح شکیبایی به

 

مقا بله با ستم نمی پرداخت برای من هم تحمل این شکیبایی آسان نبود !

 

 

۱۹ بهمن روز نیروی هوایی است !!!

 

روزی بیست سال پیش بدان می بالیدم و آن روز برای

خانواده ام  شیرینی می خریدم !

 

و امروز  هم که تکرار چنین روزی است ، نهایت نفرت سراسر وجودم را می گیرد !

 

درست در همین ماه  ، سال ۱۳۷۲ فرد مظلومی مثل من را که خدا خود شاهد است ، جز خدمت

 

در طول عمر به کسی آسیبی نرسانده ام ، محروم از مزایای بحق و قانونی اش کردند!

 

اگر جدم از مدینه تا کربلا ،مظلومیت خاندانش را  جار زدند چرا من از آنچه بر من و خانواده

 

بی گناهم رفته است سخنی نگویم ؟!

 

چرا نباید به همراه لعن ونفرین به ابن زیاد و عمر بن سعد(لعن)

 

به { تیمسار بدوی} و { تیمسار نوروزی}صاحب منصبان ظالم پدافند، لعن و نفرین نفرستم ؟!

 

چرا نباید همراه شمر و خولی وحرمله (لعن) به {تیمسار یمینی} و {تیمسارمتین } و {سرهنگ جعفری} لعنت نفرستم؟!

 

آنچه از زیارت عاشورا آموخته ام تنها برای یادآوری تاریخ نیست !

 

زیارت عاشورا قوه ادراک به ما می بخشد تا سره از ناسره را از هم تفکیک کنیم!

 

۱۱ سال عمر من ، زندگی من ،آرزو ها ی من در کلمات زیر خلاصه شد :

 

 بی خوابی ها ، زجر ها

 

،تحقیروتوهین ها ،جابجایی ها،

 

 بی سرو سامانی ها

 

 

 ،کابو س های شبانه،رعشه های رسوخ کرده تا مغز استخوان در بمباران ها ،

 

و درد ناک تر از همه دیدن یاران در خون شناور !

 

چه گذشت ؟! چه : جاده های سرد زمستان ویخ زدن پا در کفش از یک سو

 

 و از سوی دیگر گرفتن صدنوع بیماری از قارچ پوستی گرفته

 

تا ازبین رفتن ستون فقرات ، آن هم در دمای 50 درجه جایی مثل جزیره خارک!

 

...امروز برای درمان درد های ظاهری که به دلیل باورهایم گرفته ام باید { ذکر امن یجیب }

 

بگیرم در صورتی که روزی برای رفاه اجتماعی این کشور – حتی از جان خود- چشم پوشی

 

کرده بودم. نه بیمه ای ! نه ....

 

 

خداوندا  !

ای دانا به اسرار دل مظلومان !

 

تو خود می دانی  که با من چه کرده اند ؟!

 

پس ندایم را بشنو ! و لعنت کن کسانی را که { حقم} را پامال ، زندگی ام را نابود ،  و شخصیتم

 

را مورد شماتت نا مردمان قرار دادند !

 

خداوندا !

 

ای حافظ خون حسین (ع) !

 

کسانی را که حقوق خانواده ام را نا دیده گرفتند ،و با عث  سختی آنها شدند به عذاب دنیا و

 

آخرت گرفتارشان کن !

 

 

خداوندگارا !

 

 تو شاهد اندوه پدر و اشک های مادرم در ایام {جنگ }بودی و خودی می دیدی که فرزند نوزاد

 

و مادرش را به امان تو سپرده به ماموریت می رفتم ،

 

خود تو بگو چگونه سکوت کنم ؟!

 

سکوتی  که سال هاست از جسمم کالبدی بی جان و از روحم  شبحی سرگردان ساخته است !

 

هنوز همم روح و جسمم هر روز {بمباران} می شوند !

 

دیروز به{ تعهد} متهم بودم  و امروز به { عدم تعهد }!

 

دیروز فقر خود را از ستم {دشمن} می دیدم و امروز ،بد بختی خود مدیون {دوست} هستم !

 

به ذات شریفت قسم ، که سخن از نا سپاسی و نا شکری نیست ! ابدا  !  هیهات !

 

-  اما ،تو خود نیز از ستم بیزاری ! بیزار !

 

من از ستمی که برمن روا شد ، بعنوان (حربه) علیه اعتقادات {مذهبی و انقلابی} ام  استفاده

 

نکردم ،حال هم آنچه صلاح حضرت توست ، با شد !

 

باز هم شکیبایی می کنم !

 

....تا آنروز که در بارگاه عدل تو ایستاده و ازغاصبان حقم، حقوق پایمال شده خود و خانواده ام را بخواهم !

 

براستی که زیبا فرموده ای :

 

ان الله مع الصابرین !

 

ان الله مع الصابرین ....

 

.......................................

.............................................

 

زیارت عاشورا

زیارت عاشورا
 


 

فضیلت زیارت امام حسین (ع)

و أنتصـر الـــــدم على السیف

 

 

 
 

 

 
 


 

 
 

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع) 

ما روى عن النبی صلى الله علیه وسلم فی زیارة الحسین علیه السلام


[ 1 ] أخبر أبو الحسین زید بن جعفر بن محمد بن حاجب الخزازة قراءة علیه ، قال حدثنا أبو جعفر محمد بن عمار العجلی العطار ، قال نا الحسن بن حباش ( 2 ) الدهقان ، قال حدثنی الحسن بن موسى الخشاب ، قال نا عبید ( 3 ) بن أبی

 

  * هامش *  
  (2) فی الاصل ( حساش ) من دون نقطة ، وهو الحسن بن حباش بن یحیى الکوفی ، ترجمته وضبط الکلمة بضم الحاء وباء مخففة مفتوحة فی الاکمال 2 / 345 .

(3)
الظاهر أنه عبید بن یحیى الثوری العطار الراوی عن محمد بن الحسین هذا فی الکافی وفی کامل الزیارات ، راجعه فی معجم رجال الحدیث 11 / 66 ، ویأتی مصرحا به فی الحدیث رقم 4 . *
 

 

- ص 9 -

عبید الحنائی ( 1 ) ، قال نا محمد بن الحسین بن علی بن الحسین ، عن أبیه ، عن جده ، عن علی علیه السلام ، عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : هبط الی جبریل فأخبرنی أنکم قتلى وان مصارعکم شتى ، فحمدت الله على ذلک وسألته لکم

الخیرة . قال : فقال له الحسین علیه السلام : یا أبه فمن یزورها ویتعاهدها على تشتتها ؟ فقال : طوائف من أمتی یریدون بذلک بری وصلتی ، أتعاهدهم فی الموقف فآخذ أعضادهم ( 2 ) فأنجیهم من أهواله وشدائده .


[ 2 ] أخبرنا زید بن جعفر بن حاجب ، قال أنا زید بن محمد ابن جعفر العامری ، قال نا علی بن حمدون الخرار ( 3 ) ، قال حدثنی محمد بن الحسین القواریری ببغداد ، قال
 

  * هامش *  
  (1) فی الاصل ( الحنای ) .
(2) فی الاصل ( أعضائدهم ) .
(3)
کذا ویکرر فی النسخة ، ولعله ( الخزاز ) أو ( الخزاز ) . *
 

 

- ص 30 -

حدثنی جعفر بن أمین الثغری ، قال نا عثمان بن موسى الرقاشی ، عن العلاء بن المسیب ، عن جعفر بن محمد ، عن أبیه محمد بن علی ، عن علی بن الحسین ، عن الحسین ابن علی قال : قال الحسین بن علی علیهما السلام : یا أبتاه ما لمن

زارنا ؟ فقال : یا بنی من زارنی حیا ومیتا ومن زار أباک حیا ومیتا ومن زارک حیا ومیتا کان حقیقا علی أن أزوره یوم القیامة فأخلصه من ذنوبه وأدخله الجنة .


[ 3 ] أخبرنا محمد بن عبد الله الحنفی ( 1 ) ، قال أنا أحمد ابن محمد بن سعد ( 2 ) فزاد ( 3 )، قال نا أحمد بن موسى بن

  * هامش *  
  (1) هو القاضی أبو عبد الله محمد بن عبد الله الجعفی الکوفی المتوفى بالکوفة سنة 402 ، فیحتمل أن یکون ( الحنفی ) مصحفا عن
     ( الجعفی ) کما نجده فی غیر هذا المورد یعبر عنه ب‍ ( القاضی محمد بن عبد الله الجعفی ) ، ویحتمل أن یکون صحیحا لانه کان
     یفتی فی الفقه على مذهب أبی حنیفة کما صرح به الخطیب فی تاریخ بغداد 5 / 472 ، فقد ترجم له ووثقه وأثنى علیه .

(2) الظاهر أن الصحیح ( سعید ) ، وهو الحافظ ابن عقدة ، وکثیرا ما یروی عنه المؤلف بواسطة واحدة کما یأتی فی رقم 12 و 13
     و 28 و 40 و 81 .
(3) أی فزاد ابن عقدة فی لفظ الحدیث . *

 

 

- ص 31 -

اسحاق ، قال نا أحمد بن قتیبة النهدی ، قال نا الحسن ابن سعید الاحمسی ، قال : سمعت جعفر بن محمد یحدث عن أبیه عن جده یرفعه إلى الحسین بن علی علیه السلام قال : قلت یارسول الله ما لمن زارک میتا ؟ فقال : من زارنی میتا أو زار أباک أو زارک أو أحدا من ذریتی زرته فی الموقف حتى نخلصه ( 1 ) من شدائد یوم القیامة .


[ 4 ] حدثنا علی بن الحسن بن یحیى العلوی وأبو حازم عمر بن علی الوشا القرشی ، قالا نا أبو المثنى محمد بن أحمد بن موسى الدهقان ، قال نا محمد بن منصور بن یزید المقری ، قال نا علی بن عبد الرحمن القطان أو حدثت عنه ، قال نا عبید

بن یحیى بن مهران ، قال نا محمد ابن الحسین بن علی بن الحسین ، عن أبیه ، عن جده ، عن علی علیه السلام قال : زارنا رسول الله صلى الله علیه فعملنا
 

  * هامش *  
  (1) کذا فی الاصل ، ویحتمل أن تکون بالتاء ، أی تخلصه زیارتی له . *  

 

- ص 32 -

له خزیرة ( 1 ) وأهدت لنا أم أیمن قعبا ( 2 ) من لبن وزبد وصحفة من ثرید ، فأکل رسول الله صلى الله علیه وأکلنا معه ، ثم وضأت رسول الله صلى الله علیه وسلم ، فمسح یدیه ووجهه ولحیته بیده ، ثم استقبل القبلة فدعا الله عزوجل ما شاء الله ،

ثم أکب على الارض بدموع غزیرة مثل المطر ، فعل ذلک رسول الله صلى الله علیه وسلم ثلاث مرات ، فهبنا رسول الله صلى الله علیه وسلم أن نسأله ، فوثب الحسین علیه السلام وأکب على رسول الله صلى الله علیه وسلم وبکى ، فضمه

رسول الله صلى الله علیه وسلم وقال : بأبی أنت وأمی ما یبکیک ؟ قال : یا أبه رأیتک تصنع ما لم أرک تصنع مثله قط . فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم : یا بنی انی سررت بکم الیوم سرورا لم أسر بکم قبله بمثله ، وان حبیبی جبریل أتانی

فأخبرنی انکم قتلى وان مصارعکم شتى ، فأحزننی ذلک فدعوت الله لکم بالخیرة . فقال الحسین : یارسول الله من یزورنا
 

  * هامش *  
  (1) کذا فی الاصل ، ولعل الصحیح ( حریرة ) .
(2)
القعب : القدح الضخم الغلیظ . *
 

 

- ص 33 -

على تشتتنا وتباعد قبورنا ، فقال رسول اللة صلى الله علیه وسلم : طائفة من أمتی ترید به بری وصلتی ، إذا کان یوم القیامة زرتها بالموقف وأنجیتها من أهواله وشدائده . حدثنا أبو حازم محمد بن علی الوشا المقری ومحمد ابن [ . . . ] ( 1 ) ،

قالا نا اسحاق بن محمد المقری ، قال نا جعفر بن عبد الله العلوی المحمدی ، قال نا عبید بن مهران ( 2 ) ، عن محمد بن الحسین بن علی بن الحسین ، عن أبیه ، عن جده ، عن علی علیه السلام قال : زارنا رسول الله صلى الله علیه وسلم - فذکر مثله .


[ 5 ] أخبرنا أبو عبد الله أحمد بن علی العطار البجلی المقری ومحمد بن الحسین بن غزال الحارثی قراءة علیهما ، قالا نا أبو القاسم علی بن أحمد بن عمرو الجبنی ( 3 ) ،
 

  * هامش *  
  (1) فی الاصل بیاض بمقدار کلمة .
(2) هو عبید بن یحیى بن مهران المذکور فی الحدیث رقم 4 .
(3)
بضم الجیم وسکون الباء الموحدة ثم النون ، ترجمته وضبطه فی تبصیر المنتبه 1 / 299 . *
 

 

- ص 34 -

قال نا محمد بن منصور بن یزید المقری ، قال حدثنی ابراهیم بن عبد الله ( 1 ) عن حسن بن عثمان الرواسی ، عن معلى بن خنیس ، عن جعفر بن محمد علیه السلام قال : الحسین علیه السلام للنبی صلى الله علیه وسلم : یا رسول الله ما لمن

زارنا ؟ فقال رسول الله صلى الله علیه : من زارنی حیا ومیتا أو زار أباک حیا ومیتا أو زار أخاک حیا ومیتا کان حقیقا على الله أن یستنقذه یوم القیامة .


[ 6 ] أخبرنا محمد بن زید بن أحمد النهمی ، قال نا أحمد ابن محمد بن السری ، قال حدثنی أبو عبد الله الطبری ، قال أخبرنی أحمد بن أبی أحمد الصفار ، قال حدثنی محمد بن اسحاق بمصر ، قال نا عبد الله بن ابراهیم ، قال نا حسن بن زید

قال حدثنی جعفر بن محمد ، عن أبیه ، عن أم سلمة قالت : أخبر رسول الله صلى الله علیه فاطمة بقتل الحسین ، فبکت ، فقال : یا فاطمة اصبری وسلمی .
 

  * هامش *  
  (1) کرر فی الاصل ( ابراهیم بن عبد الله ) . *  

 

- ص 35 -

قالت : صبرت وسلمت یارسول الله فأین یکون قتله ؟ قال یقتل بأرض یقال لها کربلا فی غربة من الاهل والعشیرة ، یزوره یا فاطمة قوم .


[ 7 ] حدثنا القاضی محمد بن عبد الله الجعفی ، قال نا علی ابن محمد العلوی الحسنی ، أخبرنا أحمد بن عبد الله القرشی العامری العسقلانی ، قال نا القاسم بن الحسن الزبیدی ، قال حدثنی اسحاق بن ابراهیم الهروی ، قال حدثنی علی بن محمد

التهیمی ( 1 ) ، قال نا عمر بن سلیمان عن الاعمش ، عن سعید بن جبیر قال : کان ملک من الکروبیین یقال له فطرس بعثه الله مبعثا فأبطأ وکان یسرح مع الملائکة ، فکسر الله جناحه وطرحه فی جزیرة من جزائر البحر ، فلما کان صبیحة ولد

الحسین بن علی بعث الله جبریل مع ألف من الملائکة إلى النبی صلى الله علیه یهنئه بولادة الحسین ، فمر جبریل بذلک الملک
 

  * هامش *  
  (1) کذا فی الاصل مع ضبطه بضم التاء . *  

 

- ص 36 -

- وکان بینهما خلة - فقال : یا روح الله الامین أین ترید ؟ فقال : أرید النبی التهامی وهب الله له مولودا فی هذه اللیلة لاهنئه . فقال له : ألا تحملنی معک لعله أن یسأل ربه أن یرد علی جناحی فأسرح مع الملائکة کما کنت أسرح . فحمله معه ،

ثم أتى النبی صلى الله علیه فهنأه بولادة الحسین ثم قال له : یا محمد هذا ملک من الکروبیین ( 1 ) بعثه الله مبعثا فأبطأ فکسر الله جناحه ثم طرحه فی جزیرة من جزائر البحر ، وهو یسألک أن تسأل ربک أن یرد علیه جناحه فیسرح مع الملائکة کما

کان یسرح . فقام النبی صلى الله علیه فصلى رکعتین ودعا والحسین ملتف فی خرقة ، ثم قال له : قم فامسح جناحک على هذا المولود . فقام فمسح جناحه ، فرد الله علیه جناحه ، فنهض الملک یسرح ، فقال النبی صلى الله علیه وسلم : أین ترید ؟

فقال : أسرح مع الملائکة کما کنت أسرح . فقال النبی صلى الله علیه : ان جبریل أخبرنی بقتل ابنی هذا وانی سألت الله أن یجعلک خلیفتی عند قبره ، فلا یزوره زائر
 

  * هامش *  
  (1) فی الاصل ( کروبین ) . *

بسم الله الرحمن الرحیم

و أنتصـر الـــــدم على السیف

 

 

 
 

 

 
 


 

بسم الله الرحمن الرحیم
با نام تو آغاز می کنم ای خداوند عشق!
تویی که زیبا ترین معاشقه را از عاشق خویش ، در "گودال قتلگاه "به تماشا ایستادی!
و با یاد "رقیه" (ُس) :

آرزوی بابا

***

می چکد از نگاه ها ، پنهان
اشک ها ، یادگار دریا یند
آسمان هم به گریه می آید:
وقتی از چشم کودکی ،آیند !

* *
کودکی ، مانده در دل غربت
خفته ، اما ، درون ویرانه
آنکه ،روزی، نگاه زیبایش
شد حدیث هزار پروانه !

* *
جرم او را کسی نمی دانست :
جرم پروانه را ، نمی دانند
آنچه مردم شنیده ، می گویند
رسم جانانه را ، نمی دانند

* *
چشم ها ،را گشوده می نالید
در فضای غریب ویرانه
مثل شمعی ،که اشک می ریزد
در سکوت حزین یک خانه

* *
ناله هایش اگر چه می گفتند:
غربت خانه ، کرده بی تابش
دور می زد ، درون تاریکی
لحظه لحظه ، نگاه بی خوابش

* *
جستجو های او نشان می داد
انتظار کسی ، به جان دارد
سر به بالا گرفته ، می پرسید:
عمه ، این خانه آسمان دارد ؟!

* *
آسمان را ، گرفت در آغوش
مثل یک عقده در گلو ، افسرد
آرزوی قشنگ بابا ، هم
در همان آخرین نگاهش ، مرد !

***

... ۱۳۷۷

 

*****


فرا رسیدن عاشورای حسینی را ، به عاشقان حرم اباعبدالله الحسین (ع) تسلیت عرض می کنم !

نیازمند همکاری ولطف نظر دوستان بوده و هستم .